Wednesday, October 7, 2009

MUAK DRAMA RAYA 'dibanjiri air mata'.

SELAMAT HARI RAYA IDILFITRI
Masih belum terlambat bagi saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua umat Isalam. Terlebih dahulu saya memohan kemaafan, terlalu lama tidak dapat berkarya di blog kerana kerosakan CPU komputer. Masih lagi di kedai. Ada Laptop Dell tapi orang lama, agak lambat sedikit pergerakanya.

Saya akan berbicara 'dibanjiri air mata' dari kertan akhabar Berita Harian pada Khamis 24 September 2009.

Aidilfitri (Hari Raya Puasa) dari segi bahasanya bermakna kembali semula kepada fitrah. Kita sebenarnya kembali fitrah iaitu suci dan bebas daripada dosa. Ini kerana bulan Ramadhan membersihkan segala dosa kita. Namun tidak kurang yang kecundang dan gagal mendapat keberkatan Ramadhan apabila mereka kembali kepada fitrah iaitu sikap yang diamalkan sebelum Ramadhan.
Golongan ini adalah golongan yang rugi kerana tidak mengambil iktibar daripada ajaran Allah.

Kenikmatan berhari raya hanya adapat dirasakan orang yang benar berpuasa Ramhdhan dalam erti kata yang sebenar saja. Maknanya orang yang melaksanakan ibadat puasa semata-mata kerana tunduk dan patuh kepada perintah Allah.

Dari paparan keratan akhbar bertajuk muak drama raya 'dibanjiri air mata'. Walaupun tidak semuanya dapat ditonton sepanjang hari raya. Kesibukan berzirah kerumah suadara mara dan kesibukan membantu keluarga melayan tetamu yang datang kerumah menyebabkan masa menonton TV agak terhad.

1 comment:

  1. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

    ReplyDelete